kaple sv. Anny v Lanškrouně

 

Varhanní pozitiv v krásné skříni s později připojeným pedálem postavil Kryštof Zikmund Klembt 1703. (datace na spodní straně středové části prospektového štoku ) Varhany patří k v té době obvyklému typu nástrojů s hracím stolem umístěným  v zadní části postamentu. Vzdušnice zásuvkové, traktury mechanické, původní rozsah C – c3 krátká spodní oktáva, klaviatura manuálu původní. Pedál ( dostavěn v 19.století)  C – a 18 píšťal, umístěn po pravé straně kůru za nástrojem, s trakturou vedenou pod podlahou. Novější měch v postamentu, původně dva klínové měchy na ovládání řemeny. Zápisy o opravách a varhanících působících v kostele sv. Anny v od poloviny 18. století na víku ventilové komory, další zápisy o opravách na ventilu, na cínové píšťale Principálu 4´, na píšťalnici. viz fotodokumentace.

Nástroj utrpěl dlouhodobou neúdržbou a neodbornými zásahy, byl napaden aktivním červotočem ve všech dřevěných částech, zejména vzdušnice  hlavního stroje. Přes značný stupeň poškození ( píšťaly jsou deformované, Principál 4´je přetřen stříbřenkou ) se však zachoval ve stavu umožňujícím návrat k původní zvukovosti. Výřezy lábií nebyly plošně zvyšovány, původní tlak byl relativně nízký, mezi 50 – 55 mm vod. sloupce. Nástroj byl laděn v chortónu, tj. cca 465 Hrz .Pokud došlo ke změnám původní dispozice, jedná se o krácení a přesazování, v některých případech o prodlužování píšťal ve snaze prohloubit ladění, patrně na konci 19. století. Patrně v té době byla také odstraněna jedna řada  dvouřadého registru Sesquialtera, ze které zůstala malá kvinta, repetující na C 2, otvory pro terciovou řadu ve štoku byly přelepeny kůží. V ostatních registrech bylo několik píšťal  nepůvodních, několik chybělo.

 

Rejstříková dispozice (podle řazení ve vzdušnici)

 

Principál 4´

Copula major

Copula minor

Octava

Quinta – původně Sesquialtera

Sedecima

 

Varhany z Lanškrouna jsou mimořádně zachovalým nástrojem s původní dispozicí a originálním píšťalovým fondem, výšku ladění bylo možno poměrně přesně odvodit z prospektových píšťal a zachovaných Copul, je to 465 Hrz, chórtón, laděný ve středotónu. Mimořádně jasný a čistý zvuk pléna je umocňován velmi dobrou akustikou prostoru. Byla na něj pořízena nahrávka pro Český rozhlas – interpreti Eva Bublová a Jaroslav Tůma.